Onze jeugdzorgprofessionals vormen een stevig fundament en veilige omgeving om kinderen tot ontwikkeling te laten komen. Het team is enthousiast, creatief en heeft grote affiniteit voor de doelgroep en hun gezinnen. De begeleiders zijn MBO, HBO en universitair geschoold en volgen jaarlijks scholing op het gebied van Ondersteunende Communicatie (OC), prikkelverwerking en Sensorische Integratie (SI), gedrag, kinder EHBO etc.. Ons team bestaat daarnaast uit 1 orthopedagoog en 2 ontwikkelingspsychologen welke de Individuele Educatie Plannen voor de kinderen opstellen. Op basis van dit plan wordt in samenspraak met ouders de doelen opgesteld. Onze orthopedagoog en ontwikkelingspsycholoog zijn NIP en/of NVO en SKJ geregistreerd. Zij bieden coachen en supervisie aan de persoonlijk begeleiders op de groep.
Het team van persoonlijk begeleiders bestaat uit begeleiders welke HBO en MBO geschool zijn op het gebied van social work, (ecologische) pedagogiek en/of maatschappelijk werk en specifieke doelgroepen. Wij bieden jaarlijks twee stagiaires de mogelijkheid om zich binnen onze setting te ontwikkelen en het team te ondersteunen. Wij maken gebruik van externe expertises zoals een logopedist en waar wenselijk een fysiotherapeut en SI therapeut. Elk kind heeft een eigen mentor en wordt wekelijks begeleid door een vast aantal begeleiders zodat doelen eigen gemaakt en gegeneraliseerd kunnen worden.
Elk teamlid zorgt ervoor dat de kinderen zich met veel plezier mogen en kunnen ontwikkelen op hun eigen manier.

De begeleiders in de samen naar school klas bieden onderwijs met zorg op maat aan kinderen met een beperking op een reguliere school. Dit gebeurd vanuit de overtuiging dat alle kinderen kunnen leren en dat kinderen met en zonder handicap van elkaar kunnen leren. Daarom proberen we waar mogelijk kinderen met en zonder handicap bij elkaar te laten aansluiten.
Wij zijn de eerste Samen naar School Klas van Utrecht en gevestigd in basisschool de Meander in De Meern. We bieden individuele begeleiding in een groepssetting met als doel het aanleren en inslijten van vaardigheden die het kind (nog) niet zelfstandig beheerst of kan leren vanuit zijn omgeving. Hierbij valt te denken aan sociale vaardigheden, spraak, gedrag, zelfredzaamheid en schoolse vaardigheden.
Door mee te doen op de school in de wijk worden kinderen omringd door een rijk taalaanbod, doen zij spelervaringen op en worden zij in hun ontwikkeling gestimuleerd. Kinderen leren van elkaar. De leerlingen van de basisschool leren de kinderen met beperking kennen en begrijpen, omdat ze samen spelen of voorlezen in de Samen naar School Klassen. Dit zorgt voor inclusiviteit, diversiteit, zorgzaamheid en draagt bij aan nieuwe vriendschappen.
Ouders van kinderen die kiezen voor een Samen naar School klas kiezen voor een reguliere onderwijsomgeving in hun eigen wijk en gemeente omdat hun kind enorm geniet van de contacten met kinderen zonder beperking. Hun kind leert meer in contact met leeftijdgenoten zonder beperking. En kinderen zonder beperking? Zij leren dat iedereen erbij hoort!
(Bron: samennaarschool.nl)
